Krok dwunasty: Writing Task 1 – czy tutaj też przyda się jedna strategia?


W poprzednim poście opisałem jak zastosować tą samą strategię do różnych typów zadań Writing Task 2. Czas zmierzyć się z Writing Task 1. Podstawowe strategie rozgryzania Writing Task 1 znajdziesz w poście: Krok dziewiąty: jak ‘rozgryźć’Writing Task 1 (Academic)? Jeśli go do tej pory nie przeczytałeś, to zacznij właśnie tam. Tutaj zajmiemy się rodzajami zadań z jakimi może nam się przyjść zmierzyć w tej części egzaminu IELTS w wersji Academic. Wersja General Training wymaga napisania listu, poświęcę temu osobny post w przyszłości.
W Writing Task 1 będziemy musieli opisać dane. Brzmi tajemniczo, ale takie nie jest. Może to być:

Tabela(e) z danymi:

Przykład 1:
(c) Cambridge University Press  IELTS 7 Past Papers

Przykład 2:
(c) Cambridge University Press  IELTS 10 Past Papers

Wykres(y) liniowy:
 
(c) ielts.org sample materials 
Wykres(y) słupkowy:

Przykład 1:
(c) ielts.org sample materials

Przykład 2:
(c) Cambridge University Press IELTS 10 Past Papers

Wykresy kołowe:
(c) Cambridge University Press IELTS 10 Past Papers


Widziałem też zadania z trzema wykresami kołowymi.

Kombinacja kilku wykresów (np. wykres kołowy i tabela albo wykres liniowy i kołowy):
 
(c) Cambridge University Press IELTS 8 Past Papers

Diagram jakiegoś urządzenia lub maszyny:
 
(c) Cambridge University Press IELTS 8 Past Papers
Diagram przedstawiający jakiś proces:
(c) ielts.org sample materials

Widziałem też cykle życia owadów lub ryb.

Porównanie dwóch map:
(c) Cambridge University Press IELTS 9 Past Papers

Widziałem też plany budynków, lotnisk i miejscowości.

Dla niektórych kategorii danych wizualnych podałem dwa przykłady, a dla innych tylko jeden – dlaczego? A no dlatego, że ma to kapitalne znaczenie dla konstrukcji naszej odpowiedzi. O tym napiszę w postach omawiających poszczególne typy danych wizualnych. Tutaj te obrazki służa wyłącznie pokazaniu co może Cię czekać. Jak widać całkiem sporo.

Podstawowa strategia podejścia do zadanie jest jednak taka sama jak w przypadku eseju. Naszą odpowiedź będziemy się starali podzielić na trzy lub cztery części.

Wstęp: tutaj sparafrazujemy to co mamy w zadaniu czyli tekst znajdujący się w ramce.

Akapit 1: tu trzeba wykazać się podstawowymi umiejętnościami analizy danych i postarać się jakoś pogrupować logicznie dane aby móc je porównać (patrz: Krok dziewiąty: Jak rozgryźć Writing Task 1 (Academic) ).

Akapit 2: tak jak wyżej, tylko tu opisujemy inne dane, ale również logicznie zgrupowane i prównane.
Tak jak napisałem wyżej, czasami Akapit 1 i Akapit 2 stają się jednym akapitem w zależnośći od tego jak możemy pogrupować dane. Ja jednak zawsze próbuję zrobić dwa akapity i do tego samego namawiam swoich studentów. Dlaczego? Bo staram się myśleć w taki sam sposób jak egzaminator, a więc chcę uzyskać dobry wynik jeśli chodzi o kryterium oceny Coherence and Cohesion (jeśli nic Ci to nie mówi przeczytaj Krok ósmy: Kryteria oceny - dlaczego warto je poznać?). Jeżeli mam dwa akapity to mam więcej możliwości pokazania, że nieźle znam wyrażenia organizujące teks (discourse markers / linking words).

Ostatni element mojej odpowiedzi to tzw. Overview. Może to być jedno lub dwa zdania opisujące ogólnie co pokazują dane. Tutaj ważne jest, żeby pamiętać, że IELTS to test językowy a nie na kreatywność. Podsumujmy więc to co widzimy, a nie próbujmy błysnąć intelektem i pisać jakieś wnioski zmieniające świat. Nie bijemy się o nagrodę Nobla tylko o Band 7 – 8. Na wielu angielskojęzycznych stronach dotyczących IELTS jak i w wielu podręcznikach overview jest często ostatnim zdaniem wstępu. Oczywiście można tak zrobić. Najważniejsze, żeby to zdanie (lub dwa) gdzieś było. Ja jednak wolę dać ten element na koniec. Dlaczego? Dlatego, że wtedy mam jedną strategię na pisanie Task 2 i Task 1. Mój ‘hamburger’ z Kroku jedenastego zadziała i tutaj. To trochę jak w systemach samoobrony: wiele problemów – jedno rozwiązanie.

Odpowiedź na postawione w tytule tego postu pytanie brzmi: tak. Przyda nam się dokładnie ta sama strategia podejścia do zadania. Diabeł jednak tkwi w szczegółach i na te szczegóły czyli co i jak pisać w zależności od rodzaju zadania poświęcę (jak widzicie z ilości zamieszczonych tutaj przykładów) ładnych kilka postów.


Comments

Popular Posts