Krok dziesiąty: Jak rozgryźć Writing Task 2 (Academic & General Training)

Writing Task 2 to po prostu wypracowanie (essay). Jest to element wspólny dla obu wariantów egzaminu. Tematy różnią się nieznacznie - w wersji Academic mogą być odrobinę bardziej ‘abstrakcyjne’ np. Co jest ważniejsze talent czy edukacja?, a w wersji General Training bardziej ‘przyziemne’ np. Dlaczego rośnie przestępczość? Bez względu na temat struktura naszej odpowiedzi nie zmieni się. Musimy napisać minimum 250 słów i odpowiedzieć na postawione pytanie uzasadniając nasze tezy oraz podając przykłady, które te tezy zilustrują, czerpiąc z własnego doświadczenia i wiedzy o świecie (a nie źródeł naukowych). Sugerowany czas to 40 min. i tutaj moja pierwsza porada: zacznij od Task 2. Powody są dwa. Pierwszy to fakt, że dwie trzecie punktów za pisanie przypada właśnie na Task 2 – tak więc jest to powód oczywisty: zrób najpierw to, co da ci więcej punktów. Drugi powód wynika z mojego doświadczenia jako nauczyciela – wypracowanie to format, który jest lepiej przepracowany przez uczniów. Uczymy się je pisać praktycznie przez całą naszą edukację i to nie tylko dotyczącą języków obcych - temat jest również wałkowany na lekcjach polskiego. Dlatego napisanie odpowiedzi na Task 2 powinno zająć nawet mniej niż 40 minut. Dzięki temu będziemy mieli więcej czasu na Task 1 (opis danych), a ten temat często stanowi nowość dla uczniów, z którymi miałem przyjemność pracować. Często potrzeba na to zadanie więcej niż sugerowane 20 minut. Teraz omówię poszczególne elementy odpowiedzi na przykładzie poniższego zadania (pochodzi ono z testu General Training, ale jak już wspomniałem, nie ma to naprawdę znaczenia).

Tutaj znowu wracam do faktu (opisanego w poprzednim poście), że instrukcje są rozrzucone i nie są podane w kolejności, którą powinniśmy zachować przy pisaniu odpowiedzi. Całość polecenia da się uporządkować w sześciu punktach.

1.   You should spend about 40 minutes on this task. Zacznij od Task 2 bo dostaniesz za nie więcej punktów i spróbuj napisać je w mniej niż 40 minut. Jeśli ‘zaoszczędzisz’ czas na tym zadaniu to będziesz miał go więcej na napisanie Task 1. To tylko 150 słów, ale paradoksalnie może okazać się trudniejsze za względy na konieczność przeanalizowania danych.

2.  Write at least 250 words. Musisz napisać przynajmniej 250 słów. Możesz napisać więcej, ale pamiętaj o punkcie 1.

3.    Pierwszy i drugi akapit w ramce to przedstawianie sytuacji, problemu lub zagadnienia. To jest twój wstęp. Wystarczy go tylko przedstawić używając innego języka. Co to znaczy? „Ubierz” tą samą treść w inne „ubranka” czyli synonimy kluczowych słów. Jeśli w podanym zdaniu (lub zdaniach) są czasowniki, to znajdź ich odpowiedniki w postaci rzeczowników i zastanów się jakich struktur gramatycznych potrzebujesz użyć, żeby powiedzieć to samo, ale z użyciem rzeczownika.
Przykład: The first car appeared on British Road in 1888.
The appearance (rzeczownik zamiast czasownika) of the first motor vehicle (słowo motor to kolokacja słowa vehicle, a więc pokazujemy, że wiemy jak je użyć) at the end of the XIXth century (zamiast daty używamy wyrażenia określającego ten sam moment w historii, ale pokazujący, że umiemy powiedzieć to inaczej) marked the beginning of a new era in the history of transport in the United Kingdom (zamiast in Britain).
Kolejne zdanie może brzmieć: It is estimated that (struktura pozwalająca nam nie używać ‘may’ z oryginału) by the beginning of the new millennium the number of cars will reach approximately 29 million.
Podobna technika powinna być zastosowana w przypadku drugiego akapitu z ramki. Tutaj możemy się „popisać” znajomością tzw. discourse management i użyć odpowiedniego zwrotu, aby odnieść się do trendu opisanego w zdaniu poprzednim: As a result of this trend, the idea of controlling and limiting the number of privately-owned cars has gained significant popularity. W sumie to 72 słowa, z pewnością wystarczy na wstęp.

4.   To what extent do you agree or disagree? To pytanie oznacza, że musimy wyrazić naszą opinię. Jeśli jej nie będzie, nie możemy liczyć na więcej niż Band 5 nawet jeśli esej będzie napisany Szekspirowskim angielskim. Dlaczego? To proste, nie wykonaliśmy polecenia. Opinię tą możemy przedstawić na początku np. jako część wprowadzenia lub na końcu jako podsumowanie przytoczonych argumentów i przykładów – patrz punkt następny. Jestem zwolennikiem uwzględniania opinii w podsumowaniu, ale wielokrotnie widziałem bardzo dobre eseje, gdzie opinia była punktem wyjścia.

5.   Give reasons for your answer and include any relevant examples from your knowledge and experience. Ta część polecenia to tak naprawdę ¾ treści następnych dwóch akapitów. Pisanie po angielsku to proces linearny. Każde zdanie powinno wynikać z poprzedniego. Tak więc struktura naszego następnego akapitu to jedno zdanie definiujące jego temat (topic sentence). Następne zdanie ma za zadanie rozwinąć temat (development – give reasons). A kolejne, temat zilustrować (relevant examples). Tą samą strukturę powtórzymy w następnym akapicie, ale musimy unikać powtarzania tych samych zwrotów (np. zamiast for example możemy użyć for instance). Jak dobrać tematy do tych dwóch akapitów? Najprościej zastosować zasadę równowagi czyli jeden akapit jest ‘za’ daną tezą, a drugi ‘przeciw’. Można też napisać dwa akapity ‘na tak’, ale nie jest to zasada dla każdego zadania. I tak zaczynamy pierwszy akapit od zdania: There are many arguments that support the aforementioned idea (topic sentence). Many people see the need to curb the number of private vehicles as they have a negative impact on the environment and are often not fully utilised (development). For example, many families own two cars but hardly ever drive them with more than two or three passengers inside. Additionally, such use increases pollution because it produces more exhaust fumes per passenger than a bus (relevant examples). Teraz czas na następny akapit, który możemy zacząć tak: On the other hand, not all situations in which we use cars can be effectively managed using public transport (topic sentence). Many car owners will agree that the public transport infrastructure in their area is inadequate or inefficient (development). For instance, it would be hard to imagine that we cannot use a car if we live in an area where there is no bus service or it is so infrequent that we would have to spend many hours waiting for a bust to take us to the shopping centre (relevant examples). W sumie 158 wyrazów. Razem ze wstępem mamy już ponad 220 słów.

6.  Tutaj wracamy do części polecenia: to what extent do you agree or disagree? Nadszedł czas podsumowania i wyrażenia naszej opinii. Najłatwiej to zrobić stosując zasadę równowagi, czyli że racja leży gdzieś po środku. Dlaczego tak jest najłatwiej? Jeśli w poprzednich dwóch akapitach pokazaliśmy argumenty za i przeciw, to będzie nam łatwo do nich nawiązać tak aby nasz esej był logiczny i spójny (kryterium oceny Coherence and Cohesion). Pamiętajmy aby użyć odpowiednich struktur i wyrażeń, tak aby nasza opinią była jasno określona (discourse markers: in my opinion, I also believe). Możemy zrobić to tak: In my opinion, alternative forms of transport to cars such as public transport need to be developed as this can help to reduce the negative impact of motor vehicles on the environment. At the same time, I also believe that private cars will still be used since it is not always possible to provide other options in certain specific situations. Te zdania to 60 słów, w sumie – 280. Na pewno wystarczy. 

Reasumując, powyżej opisana strategia podchodzenia do Task 2 jest powtarzalna i można ją stosować praktycznie do każdego zadania IELTS – bez względu na różnice w treści.
·    Akapit pierwszy to sparafrazowanie zagadnienia postawionego w zadaniu. 
·  Akapity drugi i trzeci to zbalansowane podejście do zagadnienia o niemalże identycznej strukturze logicznie powiązanych zdań.
·   Akapit czwarty to posumowanie i wypełnienie wszystkich poleceń postawionych w zadaniu (tutaj: wyrażenie swojej opinii).

Comments

Post a Comment

Popular Posts