Writing Task 2: Rożne rodzaje zadań – jedna strategia.


Spójrzmy na dwa przykładowe zadania z oficjalnej strony IELTS:



A teraz zadajmy sobie następujące pytania:

  1. W jakim stopniu są identyczne?
  2. Czy są miedzy nimi jakieś podobieństwa?
  3. Co je różni?
  4. Jakie to ma dla mnie znaczenie?

Oto moje odpowiedzi:

1. W jakim stopniu są identyczne?
Tak naprawdę , wszystko nad ramką i pod ramką jest zawsze takie same. Co to oznacza dla kandydata i jaki wpływ ma na strategie przygotowania do egzaminu opisałem w poprzednim poście.

2. Czy są miedzy nimi jakieś podobieństwa?
Tak. Podobieństwa znajdują się w ramce. Zauważmy, że obydwie ramki zawierają dwa jedno lub dwuzdaniowe akapity. W pierwszym nakreślony jest problem, zagadnienie, kwestia czyli temat naszego wypracowania. Drugi akapit to tak naprawdę jedno pytanie, na które mamy dopowiedzieć nie zapominając o tym, że mamy na nie odpowiedzieć w obszarze, który wyznacza poprzedni akapit. Wart o tym pamiętać, bo jednym z najczęstszych problemów pojawiających się w odpowiedziach jest pisanie nie na temat (off-topic). Jest to problem tak częsty, że ma nawet specjalną rubrykę na karcie odpowiedzi, aby egzaminatorom było łatwiej zaznaczyć dlaczego dany kandydat dostał niską ocenę (zaznaczyłem to miejsce czerwonym kolorem na zdjęciu poniżej).



Co to oznacza dla Ciebie? Ano to, że Twoja strategia odpowiedzi na postawione zadanie będzie zawsze taka sama.  Twoje wypracowanie powinno mieć:

Wstęp: tutaj parafrazujesz pierwszy akapit ramki.

Akapit 1: tutaj – w zależności od pytania z drugiego akapitu w ramce – podajesz pierwszy argument (przykład A) ilustrujący Twoja opinię (Twoja decyzja czy się zgadzasz czy nie z postawioną tezą w akapicie pierwszym wpłynie oczywiście na treść tego akapitu). Jeśli chodzi o przykład B, to tutaj uwzględnisz minusy (disadvantages) turystyki międzynarodowej.

Akapit 2: tutaj – w zależności od pytania z drugiego akapitu w ramce – podajesz drugi argument ilustrujący Twoją opinię (przykład A) lub omawiasz plusy (advantages) turystyki międzynarodowej.

Zakończenie: tutaj wyrażasz swoją opinię. Oczywiście na podstawie argumentów przytoczonych w Akapicie 1 i 2 (przykład A). Jeśli chodzi o przykład B, sprawa ma się bardzo podobnie, wyrażasz swoją opinię (np. że plusy przeważają lub na odwrót) – znowu – na podstawie kwestii omówionych w Akapicie 1 i 2. Powtarzam to z uporem maniaka, bo jest to kolejny częsty błąd. Zdający mają tendencję to wyrażania opinii i popierania ich zupełnie nowymi kwestiami, które nie mają związku z tymi omówionymi wcześniej. To się oczywiście odbija na ocenie za logiczność i spójność wypowiedzi (kryterium Coherence and Cohesion)

3. Co je różni?
Różni je treść zadania, ale nie struktura. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak zapełnić strukturę treścią, przeczytaj mój poprzedni post.

4. Jakie to ma dla mnie znaczenie?
Fundamentalne. Oznacza to, że stosując jedną strategię jestem sobie w stanie poradzić z praktycznie każdym typem zadania w Task 2 (agree/disagree essay, discussion/opinion essay, problem/solution essay itp.). Ta strategia pozwoli Ci również napisać spójną i zwartą odpowiedź na Task 1, ale tą kwestię omówię w osobnym poście.

Jak łatwo zapamiętać tą strategię?
Jest wiele technik mnemonicznych poprawiających efektywność uczenia się: akronimy, mapy, wizualizacje itp. itd. Tutaj przyda Ci się wizualizacja. Wyobraź sobie, że Twoja rozprawka przypomina pod względem struktury – hamburgera – najlepiej Big Mac’a.


Górna bułka: wstęp gdzie parafrazujesz zagadnienie przedstawione w ramce.
Kotlet 1: w zależności od zadania może to być np. argument ‘za’
Kotlet 2: w zależności od zadania może to być np. argument ‘przeciw
Bułka dolna: podsumowanie i miejsce gdzie wyrażasz swoją opinię na dany temat (na podstawie argumentów z kotletów (akapitów) 1 i 2.

Oczywiście nikogo nie namawiam, żeby rysował hamburgery podczas egzaminu. Taka prosta wizualizacja pozwala jedynie zapamiętać jakie elementy powinna mieć nasza odpowiedź w sytuacji dużego stresu jakim jest egzamin. Ja tego typu techniki z powodzeniem stosowałem ucząc się do egzaminów na studiach.
Poniższa tabelka ilustruje tą strategię dla przykładowych zadań przedstawionych na początku tego posta w postaci notatek w fazie planowania odpowiedzi.


Academic Writing Sample Task 2A
Academic Writing Sample Task 2B
Bułka (góra): Intro/parafraza
poor/affluent background
in a better position to…
face the challenges of adult life
mass tourism benefitted (verb!) countries
tourist attractions
local communities
wildlife and nature
Kotlet 1:
arguments for: appreciate opportunities more and better motivated
examples: not take school education for granted / prospects for the future depend on academic success (no bailouts from rich parents)
many advantages
examples: jobs, economic development, better services for locals (health, education, housing etc.)

Kotlet 2:
arguments against: poor background can create problems too
examples: some cannot afford ANY education, poverty may lead to psychological or behavioural problems
many disadvantages
examples: extensive land development (hotels, roads), loss of natural habitat for wildlife (endangered species), pollution (waste, litter)
Bułka (dół): Conclusion
Opinion: despite potential pitfalls of poverty appreciating education and working on motivation  is a great life skill. Having rich parents can be helpful but can also lead to being spoilt.
Opinion (balanced): hard to say if adv. outweigh disadv.
Depends on a specific case
Best option – a balanced growth of the tourist sector – big role for the government.

Tak więc, używając takiej prostej wizualizacji nigdy nie zapomnę jakie elementy powinna mieć moja rozprawka. To ważne, w trakcie egzaminu jesteśmy poddani silnemu oddziaływaniu stresu a wtedy łatwo o proste błędy.

Comments

Popular Posts