Writing Task 2: Rożne rodzaje zadań – jedna strategia.
Spójrzmy na dwa przykładowe zadania z oficjalnej strony IELTS:
A teraz zadajmy sobie następujące pytania:
- W jakim stopniu są identyczne?
- Czy są miedzy nimi jakieś podobieństwa?
- Co je różni?
- Jakie to ma dla mnie znaczenie?
Oto moje odpowiedzi:
1. W jakim stopniu są identyczne?
Tak naprawdę , wszystko nad ramką i pod ramką jest zawsze takie same. Co to
oznacza dla kandydata i jaki wpływ ma na strategie przygotowania do egzaminu
opisałem w poprzednim poście.
2. Czy są miedzy nimi jakieś podobieństwa?
Tak. Podobieństwa znajdują się w ramce. Zauważmy, że obydwie ramki
zawierają dwa jedno lub dwuzdaniowe akapity. W pierwszym nakreślony jest problem, zagadnienie,
kwestia czyli temat naszego wypracowania. Drugi akapit to tak naprawdę jedno
pytanie, na które mamy dopowiedzieć nie zapominając o tym, że mamy na nie
odpowiedzieć w obszarze, który wyznacza poprzedni akapit. Wart o tym pamiętać,
bo jednym z najczęstszych problemów pojawiających się w odpowiedziach jest
pisanie nie na temat (off-topic). Jest to problem tak częsty, że ma nawet
specjalną rubrykę na karcie odpowiedzi, aby egzaminatorom było łatwiej
zaznaczyć dlaczego dany kandydat dostał niską ocenę (zaznaczyłem to miejsce
czerwonym kolorem na zdjęciu poniżej).
Co to oznacza dla Ciebie? Ano to, że Twoja strategia odpowiedzi na
postawione zadanie będzie zawsze taka sama.
Twoje wypracowanie powinno mieć:
Wstęp: tutaj parafrazujesz pierwszy akapit ramki.
Akapit 1: tutaj – w zależności od pytania z drugiego akapitu w ramce –
podajesz pierwszy argument (przykład A) ilustrujący Twoja opinię (Twoja decyzja
czy się zgadzasz czy nie z postawioną tezą w akapicie pierwszym wpłynie oczywiście
na treść tego akapitu). Jeśli chodzi o przykład B, to tutaj uwzględnisz minusy
(disadvantages) turystyki międzynarodowej.
Akapit 2: tutaj – w zależności od pytania z drugiego akapitu w ramce –
podajesz drugi argument ilustrujący Twoją opinię (przykład A) lub omawiasz
plusy (advantages) turystyki międzynarodowej.
Zakończenie: tutaj wyrażasz swoją opinię. Oczywiście na podstawie
argumentów przytoczonych w Akapicie 1 i 2 (przykład A). Jeśli chodzi o przykład
B, sprawa ma się bardzo podobnie, wyrażasz swoją opinię (np. że plusy
przeważają lub na odwrót) – znowu – na podstawie kwestii omówionych w Akapicie
1 i 2. Powtarzam to z uporem maniaka, bo jest to kolejny częsty błąd. Zdający
mają tendencję to wyrażania opinii i popierania ich zupełnie nowymi kwestiami,
które nie mają związku z tymi omówionymi wcześniej. To się oczywiście odbija na
ocenie za logiczność i spójność wypowiedzi (kryterium Coherence and Cohesion)
3. Co je różni?
Różni je treść zadania, ale nie struktura. Jeśli chcesz dowiedzieć się
więcej o tym jak zapełnić strukturę treścią, przeczytaj mój poprzedni post.
4. Jakie to ma dla mnie znaczenie?
Fundamentalne. Oznacza to, że stosując jedną strategię jestem sobie w
stanie poradzić z praktycznie każdym typem zadania w Task 2 (agree/disagree
essay, discussion/opinion essay, problem/solution essay itp.). Ta strategia
pozwoli Ci również napisać spójną i zwartą odpowiedź na Task 1, ale tą kwestię
omówię w osobnym poście.
Jak łatwo zapamiętać tą strategię?
Jest wiele technik mnemonicznych poprawiających efektywność uczenia się:
akronimy, mapy, wizualizacje itp. itd. Tutaj przyda Ci się wizualizacja.
Wyobraź sobie, że Twoja rozprawka przypomina pod względem struktury –
hamburgera – najlepiej Big Mac’a.
Górna bułka: wstęp gdzie parafrazujesz zagadnienie przedstawione w ramce.
Kotlet 1: w zależności od zadania może to być np. argument ‘za’
Kotlet 2: w zależności od zadania może to być np. argument ‘przeciw
Bułka dolna: podsumowanie i miejsce gdzie wyrażasz swoją opinię na dany
temat (na podstawie argumentów z kotletów (akapitów) 1 i 2.
Oczywiście nikogo nie namawiam, żeby rysował hamburgery podczas egzaminu.
Taka prosta wizualizacja pozwala jedynie zapamiętać jakie elementy powinna mieć
nasza odpowiedź w sytuacji dużego stresu jakim jest egzamin. Ja tego typu
techniki z powodzeniem stosowałem ucząc się do egzaminów na studiach.
Poniższa tabelka ilustruje tą strategię dla przykładowych zadań przedstawionych
na początku tego posta w postaci notatek w fazie planowania odpowiedzi.
|
Academic Writing Sample Task 2A
|
Academic Writing Sample Task 2B
|
Bułka
(góra): Intro/parafraza
|
poor/affluent background
in a better position to…
face the challenges of adult life
|
mass tourism benefitted (verb!) countries
tourist attractions
local communities
wildlife and nature
|
Kotlet
1:
|
arguments for: appreciate opportunities more and
better motivated
examples: not take school education for granted /
prospects for the future depend on academic success (no bailouts from rich
parents)
|
many advantages
examples: jobs, economic development, better
services for locals (health, education, housing etc.)
|
Kotlet
2:
|
arguments against: poor background can create
problems too
examples: some cannot afford ANY education, poverty
may lead to psychological or behavioural problems
|
many disadvantages
examples: extensive land development (hotels,
roads), loss of natural habitat for wildlife (endangered species), pollution
(waste, litter)
|
Bułka
(dół): Conclusion
|
Opinion: despite potential pitfalls of poverty appreciating
education and working on motivation is
a great life skill. Having rich parents can be helpful but can also lead to
being spoilt.
|
Opinion (balanced): hard to say if adv. outweigh
disadv.
Depends on a specific case
Best option – a balanced growth of the tourist
sector – big role for the government.
|
Tak więc, używając takiej prostej wizualizacji nigdy nie zapomnę jakie
elementy powinna mieć moja rozprawka. To ważne, w trakcie egzaminu jesteśmy
poddani silnemu oddziaływaniu stresu a wtedy łatwo o proste błędy.
Comments
Post a Comment