Krok siódmy: jak wybrać szkołę (i nauczyciela)?
To nie jest proste zadanie ale warto zacząć od najprostszych możliwości.
Mówi się, że wszystko zależy od nauczyciela. Tak więc, najpierw sprawdźmy tę
szkołę, która najbardziej nam pasuje (np. ze względu na lokalizację). O co pytać:
Co dostajemy w ramach kursu
i ile godzin będziemy się uczyć? Przeciętny kurs to zajęcia 2 razy w tygodniu po 90 minut przez około 5
miesięcy (czyli jeden semestr) co daje nam 60 godzin zegarowych nauki. Kurs
może odbywać się raz w tygodniu, ale mniejsza intensywność zajęć oznacza też
mniej regularnych ćwiczeń. Mówienie w języku obcym to umiejętność tak jak
pływanie czy taniec. Jeśli ćwiczymy rzadziej to uczymy się wolniej. To
regularność treningu a nie jego długość jest decydująca w nauce nowych
umiejętności. Warto o tym pamiętać jeśli stoimy przed dylematem czy wybrać kurs
dwa razy w tygodniu (krótsze zajęcia) lub raz w tygodniu (dłuższe zajęcia).
Czy podręcznik
będzie wliczony w cenę (jeśli nie to ile kosztuje)? Podręcznik to będzie
nasz namacalny dowód oraz zapis naszej pracy. Osobiście jestem zwolennikiem
pisania długopisem w podręczniku. Większość z nich jest też tak stworzona, aby
nas do tego zachęcić. Wiem, takiego podręcznika nie można potem oddać młodszemu
bratu lub sprzedać, ale jest to integralna część naszego kursu. Poprzez zapisywanie
i adnotowanie treści się w nim znajdujących też się uczymy. Tak więc, nie
myślmy o podręczniku jak o inwestycji tymczasowej, która po zakończeniu kursu
pozwoli na zwrot części kosztów. Jeśli w pełni wykorzystamy podręcznik , to
nasza nauka będzie efektywniejsza i lepiej zorganizowana. Warto tu jednak zadbać o to, aby w nasze ręce
trafił podręcznik, który nam to ułatwi. Czy nasz podręcznik ma klucz z
odpowiedziami (Answer Key)? Warto, żeby był. Jeśli nauczyciel pominie jakieś
zadania, a my będziemy je chcieli rozwiązać sami, to posiadanie klucza jest
niezbędne. To samo dotyczy plików audio, nowoczesne podręczniki często dają
możliwość odsłuchania takich plików na stronie wydawcy. Znowu chodzi to o
możliwość wykorzystania zadań, które nie zostały zrealizowane na lekcjach.
Dobry lektor zawsze coś pominie lub uzupełni innymi materiałami. Ponadto,
podręczniki są często przeładowane materiałem i nauczyciel musi wybierać, ale
warto zadbać o to by móc pominięte rzeczy wykorzystać do pracy pozalekcyjnej.
Czy do podręcznika jest dołączony zeszyt ćwiczeń? Jeśli tak, to czy posiada on
klucz z odpowiedziami? Znów, mój argument
jest taki sam czyli musimy być w stanie samodzielnie ocenić wykonywane
ćwiczenia. oprócz tego warto spędzić kilka chwil studiując tylnie okładki
podręcznika lub zeszytu ćwiczeń gdzie wydawcy dosyć często zamieszczają informacje
o dodatkowych materiałach takich jak ćwiczenia w Internecie lub dodatkowe
komponenty kursu.
W jakiej sali odbywa się
kurs i jak jest wyposażona? Czy jest to zwykła sala w szkole wynajęta na zajęcia pozaszkolne a
wyposażenie (zwykle odtwarzacz CD) pojawia się i znika wraz z przyjściem
lektora czy może jest to sala z tablicą interaktywną, dostępem do Internetu i
dobrym nagłośnieniem? To ważne, będziemy tam się uczyć. W sali powinniśmy się
czuć komfortowo, a sprzęt powinien nam ułatwiać pracę i naukę.
Czy nauczyciel posiada
kierunkowe wykształcenie? Czy ma doświadczenie? Jeśli to tzw. native speaker – czy posiada
ukończone kursy uprawniające do uczenia np. CELTA lub DELTA. Panuje powszechne
przekonanie, że lepiej się uczyć z native speakerem ale to trochę tak jakbyśmy
zakładali, że nauczymy się latać jeśli będzie nas uczył ptak bo ptaki nabywają
umiejętności latania w sposób naturalny. Prawda jest taka, że nauczyciel to
zawód, którego trzeba się nauczyć i mieć do niego pewne predyspozycje. Często
jest tak, że lepszym nauczycielem jest ktoś, kto przeszedł tą samą drogę, którą
i my próbujemy przejść a nie ktoś, kto nigdy nie zastanawiał się jak można
danej umiejętności nauczyć a jedynie posiadł ją w sposób równie naturalny jak
ptaki posiadają umiejętność latania. Jeśli nasz nauczyciel ma kwalifikację, to
warto również sprawdzić czy ma jakieś doświadczenie w uczeniu i czy ma
doświadczenie w przygotowywaniu do egzaminu IELTS. Jeśli nie ma, to nie znaczy,
że nie będzie nas w stanie przygotować -
jeśli jest profesjonalistą to przecież będzie się przygotowywał do lekcji.
Wszyscy kiedyś od czegoś muszą zacząć. Młody niedoświadczony nauczyciel może
być lepszy od starego wyjadacza, bo – na przykład – jest zmotywowany, ambitny i
nie stracił (jeszcze) entuzjazmu.
Czy możemy przyjść na lekcję
próbną? Co, jeśli kurs nam się nie spodoba po tej lekcji? Dobre szkoły, raczej nie będą miały
problemu z lekcjami próbnymi. Warto sprawdzić co się będzie działo jeśli kurs
nam się nie spodoba, w końcu inwestujemy nasze pieniądze i czas.
Powyższe pytania nie wyczerpują tematu. Są to jednak pytania, od których ja
bym zaczął. Jak lektor pracuję już prawie dwadzieścia lat i różne szkoły
językowe widziałem. Powyższe pytania są częściowo oczywiste i często zadawane
przez kursantów. Inne jakoś się rzadko pojawiają, choć powinny (szczególnie o
kwalifikacje lektora i możliwość wycofania się z kursu).
Comments
Post a Comment